NOVINKY

arr3Vánoční růžová edice A4+Představujeme vánoční limitovanou edici oblíbeného podstavce A4+ v jemně růžovém provedení. ... arr3Karpální tunel - novodobá počítáčová nemocSyndrom karpálního tunelu patřím mezi moderní počítačové nemoci. Vzniká utlačením nervu vedeným... arr3Designové kancelářské stoly TRIGeZařadili jsme do nabídky hezké a kvalitní kancelářské a jednací stoly TRIGe, které je možné vybrat v... arr3Balónové židle 2017 Představujeme novou kolekci balónových židlí PRACUJ ZDRAVĚ A1 - A2, které spojují zdravotní výhody... arr3Vybíráme ergonomickou myš.Vybíráte ergonomickou myš ? Náš článek Jak vybrat ergonomickou myš Vám pomůže zorientovat se v...


KONTAKTY

PRACUJ ZDRAVĚ s.r.o.
Pod špitálem 365
15600 Praha Zbraslav
tel: +420 608 064 231
napište nám

ANKETA

Které ergonomické produkty by jste chtěli ?

Ergonomickou myš a podložku Ergonomickou myš a podložku 49% Výškově stavitelný stůl Výškově stavitelný stůl 16% Podstavec pod monitor Podstavec pod monitor 16% Bederní opěrku Bederní opěrku 19%

»

Správné sezení u počítače - ergonomie

Přes všechny pozitivní stránky přínáší dlouhodobé používání počítače či notebooku  rizikové faktory, které nás ovlivňují po stránce zdravotní a psychické.

Pokud pracujeme více než 4 hodiny u počítače denně, je potřeba se zaměřit na to, v jakém prostřední s ním pracujeme, jak sedíme a jak se při práci cítíme. Věda, která se zabývá studiem optimálních pracovních podmínek, se nazývá ergonomie. Jejím cílem je navrhnout pracovní podmínky tak, aby zajišťovaly dobré zdraví, bezpečnost a podporovalo co nejlepší pracovní výkon.

V tomto článku se zaměříme na správné a zdravé sezení, vycházející z ergonomických a zdravotních studií.

 

Ergonomicky správná poloha pří prácí s počítačem

1 -  PRAVIDLO PRAVÝCH ÚHLŮ

Nohy by měly být ohnuty v kolenou do pravého úhlu a chodidla položena celou plochou na podlaze. Vzpřímené držení těla zajišťuje pravý úhel mezi trupem a stehenní kostí. Rovněž předloktí by s paží mělo svírat pravý úhel. Při této poloze je člověk nejméně unavený a dobře mu to myslí.

Napětí ve svalech způsobují především zvednutá nebo naopak příliš svěšená ramena. Lokty by měly být umístěny mírně nad rovinou klávesnice.

Důležitá je i správná výška pracovního stolu. Nad nízko postavenou deskou stolu se uživatel nepřirozeně hrbí, u výše postavených stolů dochází k nadměrnému namáhání krčních svalů a ramen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( obrázek www.ergonomie.cz )

 

Ideálním pracovním stolem je stůl výškově stavitelný, který umožní různé polohy při práci, včetně práce ve stoje. Tip: podívejte se na naší nabídku stolu zde.

 

2 - KANCELÁŘSKÁ ŽIDLE

Základem zdravého sezení je kvalitní židle. Pohodlí při práci ovlivňuje výškové nastavení židle, její pohyblivost, kvalita materiálu a provedení. Nevhodně zvolená židle a nesprávný “posez” mohou způsobit problémy s páteří, klouby a svaly i s oběhovým systémem.

Výšku kancelářské židle nastavte tak, aby při sezení lýtko svíralo se stehnem 90° a chodidlo se celé pohodlně dotýkalo podlahy.

Pokud by chodidla visela volně, vznikal by nežádoucí tlak na stehna a do nohou by dostatečně neproudila krev. To by mimo jiné mohlo mít za následek vznik křečových žil.

Pokud nemůžete vhodně upravit výšku židle nebo stolu, dopřejte si pod nohy vhodnou podložku.


3 - ERGONOMICKÁ KLÁVESNICE A MYŠ

Myš i klávesnice by měly být především ve stejné výšce a ideálně tak, aby myš a klavesnice byla v šíři ramen. Pro tělo není nic horšího, než když je jedna ruka výš a druhá níž.

Dále by měly být umístěné na dostatečně velké ploše tak, abychom při psaní mohli mít položené ruce na stole, tedy nikoliv na hraně stolu.

Vřele doporučujeme použití vertikálních počítačových myší, které snižují napětí v předloktí a zároveň předchází vzniku onemocnění karpálního tunelu.

Ke klávesnici a myši je vhodné použit kvalitních podložek z Technogelu, které nemění své vlastnosti a zároveň podepřou předloktí a výrazně snižují svalovou zátěž.

 

3 - MONITOR

Monitor by měl být umístěn přibližně 50-70 cm od očí. Horní okraj obrazovky by měl být ve výšce očí. Předejdem tak bolestem krční i bederní páteře.

Má-li monitor nízký podstavec nebo jej nelze výškově nastavit, doporučujeme zakoupit ergonomické podstavce pod monitor, které navíc umožní uspořádání kancelářských věcí.

Velký důraz bychom měli věnovat správnému nastavení jasu a kontrastu monitoru, aby nás z něj zbytečně nebolely oči. Únavu očí zvyšují i pestré a kontrastní podklady plochy. Také spousty ikon na ploše snížují koncentraci, orientaci a zvýšují námahu očí. Zároveň negativně ovlivňují psychickou složku člověka jako je stres či únava.

Pro snížení únavy očí pravidelně odvracejte pohled od monitoru a přeostřujte na vzdálenější objekty v prostoru, nejlépe na přírodu.

K výběru monitoru - dnes vybírejte monitory LCD s ISP displayem. Kromě krásného a ostrého obrazu snížují zátěž očí. Zkontrolujte také obnovovací frekvenci (v části Ovládací panely — Nastavení zobrazení). Při nízké zobrazovací frekvenci může obraz působit neostře a rozechvěně. Minimální doporučovaná frekvence je 72 Hz u LCD monitorů.

Je potřeba nezapomínat, že dlouhodobá práce a koukání na monitor ovlivňuje naš zdravotní stav a hlavne psychiku. Proto doporučujeme střídání poloh, změnu pracovního režimu a pravidelné relaxační cvičení - například Cvičení podle Mojžíšové.

4 - OSVĚTLENÍ MÍSTOSTI - PRACOVNÍHO PROSTORU

Osvětlení místnosti, kde se počítač používá, je velmi důležité. Na monitor by nemělo dopadat přímé slunce. Pokud máte počítač u okna, postavte monitor kolmo k oknu, ne rovnoběžně s ním.
V místnosti nesmí být tma nebo šero, protože velký kontrast zářící obrazovky a okolního prostředí působí na oči negativně. Když se používá počítač při umělém osvětlení, mělo by být světlo v místnosti dostatečné – ideálně rozptýlené kolem počítače. Ideální je použití speciálních pracovních LED lamp.

5 - NOTEBOOK

Notebook v současné době nahrazuje běžný počítač. Má spoustu výhod, můžeme jej přenášet, je cenově dostupný. Původně byly notebooky navrženy na mobilní práci při cestách, stále více lidí si je však pořizuje jako náhradu běžného počítače, tj. jediného počítače.

Hlavní nedostatek notebooků je umístění klávesnice a displeje velmi blízko u sebe, což v podstatě neumožňuje práci ve vzpřímené pozici. Výrobci se nám sice snaží tvrdit, že se přizpůsobují našim potřebám, ve skutečnosti se však přizpůsobujeme my jim. Čím menší a mobilnější zařízení, tím horší dopad má na naše zdraví.

Při krátkodobém používání na cestách určitě tato vlastnost nebude na škodu, ale pokud s notebookem trávíme většinu času v kanceláři, doporučujeme tyto úpravy:

A - použití ergonomické klávesnice a vertikální myš

B - použití ergonomické podložky pod myš a klávesnici

C - stojan na notebook, který umožní zvednutí obrazovky do úrovní očí - NÁŠ TIP

D - použítí externího monitoru a práci na dvou LCD obrazovkách současně. Zde je potřeba mít obrazovky ve stejné výšce.

6 - PROSTŘEDÍ

Velký vliv na efektivitu práce má celkové pracovní prostředí.
Můžete mít všechny ergonomické pomůcky, ale pokud budete mít na stole nepořádek, kolem sebe jen krabice a hlasitě puštěné rádio, tak Vaše práce a psychická složka nebude příliš v kondici.

Důležité je si vytvořit co nejlepší podmínky pro práci:

- klidné, nestresující prostředí
- příjemnou hudbu, vůni ( např. z aromalampy )
- svíčky
- udržovat pořádek, nejen na stole, ale v celé místnosti
- dostatek květinové a okrasné výzdoby
- nekuřácké prostředí
- pěstovat co nejlepší pracovní a mezilidské vztahy

Tento soubor činnosti se může zdát přiliš náročný a ne vždy jde dodržet. To nevadí, důležité je se co nejvíce k němu přiblížit, sami uvidíte, že se začnete cítit lépe a budete z práce naplnění.

PORADNA - ZDRAVÁ KANCELÁŘ

Rádi Vám pomůžeme s návrhem ergonomického pracovního místa, uděláme rozbor a návrhy ke zlepšení Vaší práce, zdravotního stavu a psychické kondice.

V případě zájmu nás kontaktujte na info@kancelarske-sluzby.cz nebo tel. 608 064 231